Groepsdynamiek: Inleiding

 

Algemene introductie
Een veilige leeromgeving staat –terecht- hoog op de agenda.

Vanuit de overheid is het Actieplan sociale veiligheid op school ontwikkeld; extra aandacht voor omgangsvormen,

normen en waarden, duidelijke grenzen stellen, het invoeren van anti-pestprogramma’s,

seksuele diversiteit omarmen en discriminatie tegen gaan.

In essentie gaat het om het samen creëren van een omgeving waarin iedereen zich prettig voelt, zichzelf kan zijn en

durft te presteren. 

 

Deze lessenreeks van zes lessen gaat over groepsdynamica; hoe maak je van je klas een groep die op een prettige manier met elkaar omgaan?
Elke les heeft een korte introductie, tips en valkuilen en een klassikale les, evt. gevolgd door een opdracht.  je één van deze 
De eerste drie weken is het hard werken, maar met de juiste inzet kun je
daarna meteen al positieve resultaten zien. Natuurlijk zal niet alles in één
keer lukken, maar de aanhouder wint.
Er zijn mogelijkheden om dingen aan te passen en het op maat maken voor jouw specifieke klas of groep.

 

Na deze lessenreeks:

Introductie: Groepsdynamica
Het vormen van groepen, groot of klein, jong of oud gaat altijd op dezelfde manier. Een klas is geen uitzondering.

De haantjes kraaien om het hardst wie de mooiste veren heeft, de stille leerlingen trekken zich terug, groepjes ontstaan.

En dan moet je een heel jaar, dag in dag uit, met elkaar omgaan en dan óók nog leren en samenwerken!?

 

Groepsvorming verloop volgens een vast patroon:

Week 1: Vormen
Leerlingen functioneren allemaal individueel.
Hoe kan dat? Leerlingen komen allemaal ergens anders vandaan, hebben verschillende normen en waarden aangeleerd en worden onzeker van veranderingen. Het ik-gevoel staat voorop.


Week 2: Stormen
In w eek tw ee gaan leerlingen ‘stormen’.
Ze worden zich steeds meer bewust van elkaar. Grenzen worden opgezocht en krachten worden gemeten.

Er zullen in deze week conflicten of misschien zelfs ruzies ontstaan.


Week 3: Normeren
Dit is de tijd voor afspraken maken.
Deze maak je samen met de groep (zonder afspraken gaat de prestatielijn omlaag).


Week 4, 5, 6, enz. : Performen
De groep heeft afspraken gemaakt en een duidelijke richting.
De groepsidentiteit ontstaat en conflicten worden positief opgelost. Het is tijd voor presteren!

Pas op: houd je je als mentor zelf niet aan de afspraken, of ben je niet consequent, dan gaat de prestatielijn alsnog
omlaag.
Als je bewust bent van en inspeelt op de stemming van de groep, kun je deze langzaam maar zeker naar je hand zetten.

Het is hard werken, maar zeer de moeite waard.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb