Smoesjes of excuses?
Denken jouw leerlingen hetzelfde over redenen als jij?
Een geleid groepsgesprek over gewenst gedrag. Kan erg verhelderend werken!
Deze activiteit heeft als doel om bij iedereen, zowel leerlingen als de mentor en eventuele andere betrokken docenten, duidelijk te krijgen welke redenen geaccepteerd worden bij afspraken die men niet nakomt.
Begin met te bespreken wat de verschillen zijn tussen ‘excuses’ en ‘smoesjes’.
Beide zijn redenen en verklaringen voor het niet nakomen van afspraken: van excuses kan gezegd worden dat men dit accepteert, bij smoesjes niet.
Alle leerlingen krijgen een werkblad (hieronder te downloaden).
Op dit werkblad staat een aantal gedragingen die leerlingen kunnen herkennen.
De eerste opdracht is om deze voorbeelden in de voor hen juiste kolom te zetten.
Het gaat hier om hun persoonlijke mening: niet om wat de groep vindt.
In de extra kolommen kunnen zij hun eigen toevoegingen plaatsen, voorbeelden die niet op het werkblad vermeld staan.
In het groepsgesprek wordt ieder voorbeeld besproken en op het bord ingedeeld als ‘smoesje’ of ‘excuus’.
Hierin kunnen verschillen ontstaan die een mooie bron voor een gesprek vormen: onderdelen die door leerlingen verschillend worden ingeschaald.
Dit kan soms ook veel ongewenst gedrag verklaren: dingen die een docent smoesje ziet terwijl een leerling dit als goed excuus beschouwt en daarom medeleven verwacht.
Aan het einde van het groepsgesprek kunnen de toevoegingen van de leerlingen besproken worden en wordt gekeken in hoeverre de groep smoesjes van elkaar accepteert.
Hieruit kunnen eventueel gezamenlijke afspraken of doelen voortkomen
Maak jouw eigen website met JouwWeb