Diversiteit: Multiculturele samenleving

 


Vluchteling in Nederland
Rami (19) is uit Syrië gevlucht. Twee jaar heeft hij in onzekerheid geleefd over zijn toekomst. Nu hij eindelijk in Nederland mag blijven, beseft hij dat hij nog een lange weg te gaan heeft. Waar gaat hij naar school? Kan hij hier een toekomst opbouwen


Nieuwe Nederlanders
De voorspelling is dat in 2030 de Nederlandse bevolking is gegroeid met een miljoen mensen, vooral door de komst van vluchtelingen. En deze 'nieuwe Nederlanders' nemen andere normen en waarden met zich mee. Op de vraag aan denktankers Manal, Menno, Rui en Iris wat voor hen belangrijke Nederlandse eigenschappen zijn die ze beslist niet kwijt willen noemen ze o.a. vrijheid, democratie en vrijheid van meningsuiting. Maar kan je mensen opleggen dat ze tolerant moeten zijn, bijvoorbeeld ten aanzien van homo's? De denktankers krijgen opdracht een inburgeringsexamen te doen. Hoe goed is hun kennis van de Nederlandse maatschappij?

 


Het inburgeringsexamen [fictie]
Isabelle is samen met haar ouders op driejarige leeftijd vanuit Oekraïne naar Nederland gekomen. Nu blijkt dat ze alleen een Oekraïens paspoort heeft en een inburgeringsexamen moet afleggen. Achmed, die vindt dat Nederland vol genoeg is, neemt het examen af.

Lesbrief - Rot op naar je eigen land

Leerlingwerkblad - Rot op naar je eigen land

 


Vreemdelingenbeleid [fictie]
Joes en zijn ouders zijn asielzoekers. Na vele jaren procederen worden ze het land uitgezet. Joes heeft een gesprek aangevraagd met de verantwoordelijke staatssecretaris Nasrdin.

Lesbrief - Voor mij ben jij... een nummer

Leerlingwerkblad - Voor mij ben jij... een nummer

 


Vechten in het Midden-Oosten [fictie]
Shahine’s broer, Achmed, vertrekt naar het Midden-Oosten om daar te vechten tegen IS. Shahine vindt het maar niks: ‘Denkt hij nu echt dat zijn aanwezigheid daar enig verschil zal maken, terwijl hij thuis zoveel verdriet veroorzaakt?’

 

Lesbrief - Ik wil jou niet verliezen

Leerlingwerkblad - Ik wil jou niet verliezen

 


Vluchteling in huis [fictie]
Omdat de gemeenteraad van zijn dorp de komst van een asielzoekerscentrum heeft weggestemd is Joes van plan zijn eigen kamer ter beschikking te stellen voor een vluchteling. Zijn vader is lid van die gemeenteraad en heeft om een politieke crisis te vermijden ook tegen het AZC gestemd. 

Lesbrief - We halen de oorlog binnen

Leerlingwerkblad - We halen de oorlog binnen

 


Liefde tussen verschillende culturen [fictie]
Joes is verliefd op het mooiste meisje van de klas en hij komt haar ophalen voor het schoolfeest. Hij is met extreem-rechtse ideeën opgegroeid en wordt geconfronteerd met Nasrdin, de Marokkaanse vader van het meisje.

Lesbrief - Ik hou van Meral

Leerlingwerkblad - Ik hou van Meral

 


Aanpassen voor de liefde [fictie]
Emma vindt Achmed, de broer van haar Marokkaanse vriendin, leuk en besluit een hoofddoek te dragen. Achmed zet hier zijn vraagtekens bij.

Lesbrief - Vind jij me mooi?

Leerlingwerkblad - Vind jij me mooi?

 


Radicalisering
Een vader probeert wanhopig te voorkomen dat zijn geradicaliseerde zoon vertrekt naar Syrië. Mag hij zijn zoon verraden om zijn martelaarsdood te voorkomen? Gebaseerd op waargebeurde verhalen van jonge jihadisten uit Nederland en hun ouders.

Lesbrief - Mijn zoon is jihadist