De ijsberg

 

Hoeveel van jouw ijsberg zit onder water verstopt?

 

Voorbereiding
> Verdeel de leerlingen in drietallen die elkaar nog niet goed kennen.

 

Lesdoel
Aan het einde van de les

> hebben alle leerlingen ontvangen hoe anderen over hen denken en

   hebben ze meer van zichzelf verteld.

 

 

 

Inleiding 15 minuten
Start met een filmpje:

 

In de film komen onder andere ijsbergen voorbij waarin duidelijk te zien is dat

er meer onder het wateroppervlak is dan daarboven.

Mensen zijn ook een soort ijsbergen, wij laten niet zomaar alles zien.

 

Kern 25 minuten
De leerlingen gaan in drietallen uiteen.

Steeds is er een leerling die van een tweede probeert zoveel mogelijk te vertellen over

verschillende onderwerpen. 

Onderwerpen zijn bijvoorbeeld: hoe belangrijk is familie / muziek / uiterlijk / fatsoen voor de persoon tegenover je?

 

De persoon die omschreven is geeft aan in hoeverre de informatie klopt. Dit kan zijn:

> 0% tot 50% van de informatie klopt

> 50% tot 75% van de informatie klopt

> 75% tot 100% van de informatie klopt

Eventueel kan er ook verteld worden welke informatie klopte en welke niet, met daarbij wat wél juist zou zijn.

De derde persoon observeert en geeft aan het einde bijzondere ontdekkingen aan.

Welke vragen raakten de leerling bijvoorbeeld, hoe was dit zichtbaar?

 

Slot 10 minuten
Bespreek in de groep hoe de activiteit ervaren is en welke bijzondere ontdekkingen er zijn gedaan.

Als spel-element kan er ook gevraagd worden hoeveel procent er ‘gescoord’ is.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb