Fotokaarten
Reflecteren met fotokaarten is een prettige manier voor leerlingen om hun gevoel onder woorden te brengen.
Voor deze reflectievorm kunnen allerlei soorten fotokaarten gebruikt worden; en zijn verschillende setjes in omloop,
ook eigen foto’s kunnen gebruikt worden wanneer er geen kaartenset beschikbaar is.
1. Leerlingen beantwoorden voor henzelf in stilte een startvraag. Denk hierbij aan vragen als
- Wat voel ik nu?
- Met welk gevoel ben ik vanmorgen binnen gekomen?
- Met welk gevoel ga ik weg?
- Hoe zie ik eruit als ik op mijn best ben?
- Als ik vandaag in één woord moet omschrijven, welk woord zou dat zijn?
2. Leerlingen zoeken een fotokaart die past bij het antwoord wat ze in hun hoofd hebben en gaan op hun stoel zitten,
hun fotokaart aan de groep tonend.
3. De docent begint met een korte uitleg van de eigen fotokaart en legt deze voor zich neer.
Er wordt een volgende spreker gekozen uit de mensen die hun fotokaart nog vast hebben, enzovoorts.
Sommige leerlingen vinden het lastig om een foto te kiezen bij hun gevoel en geven aan dat “hun foto” er niet tussen ligt. Geef leerlingen de vrijheid om een kaart te kiezen waarbij ze eventueel aangeven wat er nog op de foto toegevoegd moet worden of wat er wellicht niet op het beeld thuis hoort voor hun gevoel.
Foto’s zijn al snel geschikt om deze oefening mee te doen, foto’s zonder personen lenen zich beter omdat zich dan niet laten leiden door mogelijke emoties in houding of gezicht. Hieronder een aantal eigen foto’s als voorbeeld
Maak jouw eigen website met JouwWeb