Hoe je motiverende reflectiegesprekken inzet in de klas
Concreet én open
Tijdens een reflectiegesprek kijk je met de leerling samen terug op ervaringen in een concrete leersituatie. Je helpt de leerling zijn eigen ervaringen te onderzoeken en te interpreteren. Door goede open vragen te stellen help je het kind te herkennen wat zijn eigen aandeel hierin was en help je hem blinde vlekken zichtbaar te krijgen.
Effectieve reflectieve vragen
Een waardevol reflectiegesprek bevat een groot deel van deze vragen.
– Wat was je doel? Wat wil je met deze opdracht bereiken?
– Wat heb je precies gedaan?
– Hoe heb je het aangepakt?
– Waar ben je mee begonnen?
– Wat waren de verschillende stappen daarna?
– Hoe beviel deze aanpak?
– Wat was moeilijk?
– Wat was makkelijk?
– Wat heb je geleerd?
– Hoe hangt dit samen met je andere vakken?
(Uiteraard zul je deze vraag in werkelijkheid iets anders formuleren,
afhankelijk van de inbedding van de betreffende leersituatie in de rest
van het onderwijs)
– hoe ging de samenwerking?
– Welke hulp van mij heb je gemist?
– Wat heb je aan mijn hulp gehad?
– Hoe kan de samenwerking een volgende keer worden verbeterd?
– Wat doe je een volgende keer anders?
– Wat zou je iemand adviseren die dit ook gaat doen?
Uiteraard pas je dit rijtje vragen aan aan de specifieke situatie waarin jij en je leerling zich bevinden.
Bij jonge kinderen zul je minder vragen willen stellen die bovendien eenvoudig geformuleerd zijn.
Naarmate de leerlingen ouder worden en meer gewend zijn aan het reflecteren op hun eigen leren,
kun je ook meer reflectief vermogen van hen verwachten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb