Wie heeft het leukste ... ?

 

Een wedstrijd wie het leukste, meest inspirerende filmpje op internet kan vinden.

 

Leerlingen besteden veel tijd online en zien van alles voorbij komen. Een leuke activiteit is om de leerlingen uit te dagen het leukste filmpje te vinden. Dit kan uiteraard ook het meest inspirerende, meest ontroerende of meest informatieve filmpje zijn.

 

De spelregels:

  • Leerlingen mogen maar 1 filmpje insturen,
  • Alle filmpjes moeten voor een bepaalde tijd ingestuurd zijn,
  • Filmpjes hebben een maximale tijd van 5 minuten, bij langere films worden alleen de eerste 5 minuten getoond,
  • Filmpjes mogen al op televisie of andere media getoond zijn.

 

Bespreek met de leerlingen welke normen gelden voor de filmpjes.

Waar liggen bijvoorbeeld de grenzen voor naakt, geweld, racisme?


Bepaal ook de categorie met de leerlingen: draait het om humor, emotie, inspiratie of informatie? Er kan ook gekozen worden om te zoeken naar blunders, sport, muziek, …..

 

Door leerlingen van tevoren hun filmpje te laten insturen kun je als docent borgen of aan de voorwaarden wordt voldaan. 

 

Iedere mentorles worden 3 filmpjes getoond waaruit de leerlingen 1 winnaar kiezen.

Uit de winnaars van alle lessen worden uiteindelijk 2 finalisten gekozen – die kiezen beiden een nieuw filmpje waarna 

een uiteindelijke winnaar gekozen wordt.

Leerlingen die eenzelfde filmpje hebben kiezen ook een nieuwe, net zolang tot er 1 winnaar over blijft.

Er kan ook gekozen worden om bij de 10 halve finalisten al met nieuwe filmpjes te werken.