Online masters

 

Online Masters is een gratis online lesprogramma over de digitale wereld voor de bovenbouw in het primair onderwijs en

de onderbouw in het voortgezet onderwijs

 

Online Masters behandelt vier thema’s: de digitale wereld, creatief en vaardig online, veilig online en bewust online.

In het online lesprogramma nemen verschillende masters uit het vak de leerlingen aan de hand van video’s mee in hun wereld.

De leerlingen gaan met de aangeboden vaardigheden aan de slag om zo hun talent te ontdekken, te ontwikkelen en

te versterken. Ook leren ze meer over hoe ze zich veilig en bewust in de digitale wereld kunnen begeven.

 

Online Masters bestaat uit vier modules:

  • Digital Master;
  • Creative Master;
  • Safe Master;
  • Social Master.

Het is mogelijk om de modules los te geven en te kiezen voor de onderwerpen die in de klas de meeste aandacht behoeven. Het doorlopen van het hele programma vraagt in het PO een tijdsinvestering van ca. 12 lesuren en het VO 15 lesuren.

( Klik voor de modules op de afbeeldingen)

 

De eerste module, Digital Master, is de plenaire kickoff van het programma en

geeft een terugblik en een vooruitblik op de ontwikkelingen in dit digitale tijdperk, en

gaat in op hoe deze ontwikkelingen het leven van mensen en

de samenleving beïnvloeden.

De tweede module, Creative Master, start met een plenaire introductie

van 10 minuten, daarna volgen zes keuze-Masters:

programmeren, robotica, vloggen, verhalen vertellen, design en virtual reality (VR). Deze Masters kunnen naar keuze van de scholieren aangeboden worden.

De derde module, Safe Master, richt zich op online veiligheid:

persoonsgegevens & privacy, hackers, sterke wachtwoorden, phishing,

openbare wifi, veilig downloaden, beveiliging van apparaten,

sociale media-accounts en je digitale voetafdruk.

De levels kunnen zowel plenair als individueel behandeld worden.

 

 

De vierde module, Social Master, heeft een aangepaste lesinhoud voor PO en VO. De focus ligt op bewustwording en zelfreflectie ten aanzien van nepnieuws,

bewust gamen, balans tussen online en offline en de rol van groepsdruk en

sociale media.

De levels worden grotendeels plenair behandeld.

 

Deze module is ook verwerkt in een project voor de kleine klassen: