Activerende werkvormen 1

 

Activerende Werkvormen SLO Bundel
PDF – 1,2 MB 910 downloads

Een aantal praktische en veelgebruikte werkvormen op een rij gezet:

1 Denken-Delen-Uitwisselen

1 De leerlingen krijgen een vraag, som of probleem van de docent en krijgen enige tijd om hierover na te denken.

   De leerlingen krijgen elk enige tijd om daar over na te denken.
2. Hierna delen leerlingen hun oplossingen met elkaar en kunnen hun eigen oplossing bijstellen.
3. Uitwisselen: nu worden door de docent verschillende leerlingen aangewezen om hun antwoord te geven of hun oplossing      op het bord te zetten. Aan de andere leerlingen wordt regelmatig om commentaar gevraagd.

 

2 Expertgroepjes 

Er is een centrale vraag of opdracht die meestal door de docent wordt gesteld.

De docent verdeelt deze complexe opdracht in net zo veel goede deelvragen/opdrachten als er nodig zijn voor elke groep.
De individuele leden van elke groep beantwoorden hun eigen deelopdracht.

Zij zijn nu de expert voor dat deel van de opdracht binnen hun groep.
De expert presenteert nu zijn kennis aan de andere leden van de groep. Dit herhaalt zich voor de andere experts.

Hierna is de hele groep expert geworden voor de gehele opdracht.

De docent controleert door willekeurige leden van verschillende groepen vragen te stellen.

 

3 Groepsrollen

Leerlingen kunnen tijdens het groepswerk rollen krijgen. Ieder groepslid wordt zodoende verantwoordelijk voor een eigen taak. Dit structureert de bijdragen van groepsleden en maakt de kans dat een lid ‘meelift’ op de inspanningen van de andere groepsleden aanmerkelijk kleiner.

Voorbeelden van rollen rol taken schrijver schrijft en noteert organisator verdeelt de werkzaamheden over de groepsleden vrager  mag als enige de docent om hulp vragen materiaalchef brengt en haalt de benodigde materialen tijdbewaker houdt bij hoe lang men over de verschillende onderdelen mag doen

Rol en taak:

Checker:  gaat na of iedereen de opdracht of de verwerking begrijpt.
Pretletter: zorgt ervoor dat iedereen de moed erin houdt.
Scheidsrechter: beslist bij meningsverschillen.
Opzoeker: mag als enige naslagwerken raadplegen criticus  mag als enige lastige vragen stellen uitvoerende mag als enige praktische handelingen uitvoeren.
Informant: mag als enige naar andere groepen lopen om antwoorden te controleren of om ideeën op te doen.
Rekenaar: hanteert de rekenmachine en controleert het antwoord.

Afhankelijk van wat de opdracht is kijk je welke rollen van toepassing zijn.

 


Klik op de volgende afbeelding

Activerende Didactiek kaartspel

Activeer je les.nl heeft het "Activerende didactiek" kaartspel vormgegeven.

Een kaartspel met 65 activerende werkvormen verdeeld over vier fases van een les:

opstarten, verwerven, verwerken en afsluiten. 

Met dit kaartspel maak je jouw les in één handomdraai activerend en laat je jouw leerling actief aan de slag gaan

met de lesstof!

Download het bestand, print het dubbelzijdig uit op wat dikker papier en

je hebt een mooie bundel met activerende werkvorm kaartjes. 

 

Kaartspel Activerende Werkvormen
PDF – 29,5 MB 903 downloads