Vijf groepsfasen
In de ontwikkeling van de groep zijn vijf fasen te onderscheiden gedurende het jaar:
• Forming (oriënteren)
‘De kat uit de boom kijken’. Leerlingen leren elkaar kennen. De groep is op zoek naar
veiligheid en structuur. Groepsleden maken een inschatting van anderen en zichzelf
• Storming (presenteren)
De verhoudingen tussen leerlingen worden zichtbaar. Wie is (informele) leider, wie zijn
volgers. De ‘rangorde’ wordt bepaald.
• Norming (normeren)
De normen, waarden en regels van de groep worden vastgesteld. Leerlingen krijgen een
eigen taak in de samenwerking.
• Performing (presteren)
Een gezamenlijk doel is geformuleerd. De groep wordt een team en kan gaan samenwerken.
Er zijn geschreven en ongeschreven regels waar iedereen zich aan houdt. Het is duidelijk wie
de leiders en de volgers zijn.
• Reforming (evalueren)
Het einde van een periode of schooljaar is in zicht. Langzaamaan wordt duidelijk wat volgend
jaar gaat gebeuren. Dit heeft invloed op de groepsdynamiek in de klas. Een naderend
afscheid van elkaar kan hier ook aan bijdragen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb